Great Burger success story

På åländska Great Burger kan man betala via självbetjäningskassor 

Great Burger är en av Ålands populäraste snabbmatsrestauranger. Omkring 150 – 300 personer äter i restaurangen varje dag, beroende på årstid.

Företagets alla tre restauranger finns under samma tak. Great Burger erbjuder t.ex. högrevsburgare och sallader. Great Pizza erbjuder napolitanska pizzor som bakas i en specialugn i hög temperatur. För några veckor sedan öppnades Great Thai, som erbjuder thailändsk mat.

Att företaget är verksamt inom snabbmatssektorn betyder inte att man prutar på råvarornas kvalitet. – Vi använder huvudsakligen lokala råvaror av bästa kvalitet. När man använder bra råvaror blir slutresultatet också bra och kunderna nöjda, säger Great Burgers vd Mats-Johan Mattsson.

Great Burger har använt Winpos kassasystem i två år. Restaurangen har två fasta kassapunkter, tre självbetjäningskassor och ett köksdisplaysystem.

Beställningarna överförs från kassorna och självbetjäningskassorna direkt till köket. Beställningen tillagas och kvitteras sedan som redo för avhämtning på köksdisplayen. Kunden ser informationen om att beställningen är redo att hämtas på en infodisplay i restaurangsalen.

Great Burgers vd Mats-Johan Mattsson har varit nöjd med kassalösningen och leverantören. – Vi ville ha en stor och erfaren leverantör. I två år har vi nu samarbetat med Winpos och deras återförsäljare i Ekenäs, EKM Service, och vi är nöjda med samarbetet. Vi uppskattar också att betjäningen fungerat bra även på det andra inhemska språket.

– Som företagare är det viktigt att se över alla utgifter och personalen utgör naturligtvis en stor kostnad. Vi ville minska våra personalkostnader genom att skaffa kassor som inte kräver kassapersonal. Utöver våra självbetjäningskassor har vår restaurang fortfarande två vanliga kassapunkter, där kunderna får personlig betjäning om de så önskar. Om vi råkar ha mindre personal på plats hänvisar vi kunderna till våra självbetjäningskassor under rusningstider. Allt som allt sparar vi mycket nu jämfört med tidigare.

– I dagsläget sker ca 55 % av vår totala försäljning via självbetjäningskassorna, men en stor andel av våra kunder beställer även via vår drive-in-lucka. Av vår in-house-försäljning sker 75 – 80 % via självbetjäningskassorna.

– Jag tror att självbetjäningskassor är framtidens beställningsmetod. Vi skulle vilja ha självbetjäning även vid vår drive-in-lucka, så att kunderna kunde beställa direkt från bilen utan hjälp av kassapersonal, berättar Mattsson.

Ronnie Carlsson, EKM Service vd berättar om projektet: Mattson hade visst fått reda på att vi har levererat en hel del kassasystem till Åland, och jo det kan vi ju hålla med om. Han ville ha ett välfungerande självbetjänings system, minst lika bra som de stora kedjorna har. Jag meddelade att vi gärna antar den utmaningen och därmed startade förhandlingar och planering. För att göra en lång historia kort så resulterade denna diskussion i att vi några månader senare lastade vår paketbil i Ekenäs och skeppade all utrustning till Mariehamn. Härefter installerade EKMs tekniker hela systemet på 2 dygn och efter det sköter vi stödet på distans. Det var och är ett utmanade och intressant uppdrag.

Vill du veta mera om kassasystem? Börja fast här: Kassasystem – EKM Service eller ta kontakt med oss direkt!

Läs mera om Great Burger här: GreatBurger
Läs mera om Winpos här: Startsida – Winpos