Bagaren i fokus!  

I snart 21 år har doften av Carl de Mummas färska kanelbullar och andra bakverk spridit sig över Rådhustorget. Det är den första doften du känner på vägen till jobbet.  

Kim började i branschen som lärling 1984 på Hemholmens Bageri här i Ekenäs, när han var 16 år, där han kom att arbeta i 7 år. Därefter mellanlandade han i tio år som ansvarig bagare på Dragsvik Soldathem.
År 2001, med otaliga erfarenheter i bakfickan, blev det aktuellt att öppna Bageri & Café Carl de Mumma invid Rådhustorget i centrum av Ekenäs.

 Idag levererar bageriet bakverk, kanelbullar, semlor och färskt bröd till hungriga Ekenäsbor på väg till jobbet. 
Dit strömmar också dagligen stamkunder för att träffas och prata över en kopp kaffe och något gott därtill.  Sött som saltigt.  En mysig plats där många trivs.  
Carl de Mumma är en viktig del av trivseln i Ekenäs centrum.  

En våning ner, där bageriet finns sköter Kim alla jäsdegar, sonen Joar fungerar som kallskänka, och bakelser och tårtor bakas av konditorn Roger. 
I cafét jobbar förutom dottern Erin och sambon Miranda ytterligare två personer. Totalt sysselsätter företaget 7 personer och ytterligare några till under sommarmånaderna. 

Från en framgångssaga till en annan har Carl de Mumma och EKM arbetat hand i hand sedan våren 2016. 

Allt började med att företaget bestämde sig för att förnya sitt kassasystem och sedan var det uppenbart att Kim tog kontakt med Ronnie Carlsson på EKM Service.  

Carl de Mumma använder från den dagen Winpos kassasystem med integrerad betalterminal, och de är mycket nöjda med hur användarvänlig den är.   

Kim förklarar,

”EKM är ett etablerat företag i sin bransch och när vi för 6 år sedan bestämde oss för att förnya vårt kassasystem så jag kontaktade Ronnie. Det var nästan en självklarhet att EKM skulle leverera ett kassasystem – för det kan de”

”Och i efterhand har det visat sig att den service och support som EKM står för alltid finns nära när man behöver det, om något skulle krångla. Hjälpen har alltid fungerat.  När det har varit problem kontaktar vi Ronnie eller Micke och hjälpen kommer nästan omedelbart efter att vi kontaktat dem”  

Kim minns en händelse för en tid sedan:   

”Jag minns en historia här från Julgatans öppning för ett par år sedan, då hela kassasystemet låste sig under dygnets bästa försäljningstid, då blev det en sådan situation att jag fick ringa Ronnie direkt. Det var en lördag, och kom Ronnie direkt, och på 15 minuter från telefonsamtalet var kassan redo för försäljning igen. 

Tur att det den här gången bara var en så enkel sak att kvittorullen hade farit snett inne i kvittoskrivaren. Men oavsett problem så var det denna gång också väldigt skönt, att ha en lokal leverantör som fort kunde komma och fixa problemet ”  

Hösten 2020 blev Kim kontaktad av Stiftelsen Fokus i Västra Nyland, med frågan om man kunde tänka sig att bedriva caféet i det nya Kulturhuset Fokus. Efter konstruktiva förhandlingar under vintern och våren 2021 undertecknade parterna hyreskontraktet i juli 2021. 
På hösten samma år grundades bolaget systerÅbror Ab, där förutom Kim även bägge barnen Joar och Erin är delägare.  Det finns ett fastslaget öppningsdatum, som blir den 23.8.2022. 

Produkterna som kommer att fylla vitrinerna i café levereras från Carl de Mumma och kassatjänsterna kommer EKM att leverera.   

Så vårt samarbete utökas då ytterligare.   

Carl de Mumma och EKM Service har nu samarbetat i många år, och vi är säkra på att det kommer att fortsätta i många år framöver.  

Om du vill kontakta Carl de Mumma, hittar du mer information här: 

Telefon: 019 241 4640
E-post: info@carldemumma.fi
Instagram: https://www.instagram.com/bagericafecarldemumma/ 
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10005730835