Tekniikka kulttuurin tekijänä
Raaseporissa vihittiin elokuussa käyttöön kauan odotettu kulttuurikeskus Fokus. Rakennuksessa toimivat Tryckeriteatern, tieto- ja kulttuurikeskus Luckan, kaupungin musiikkiopisto ja Karjaan kirjasto.
Tarvittiin edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja, jotta toimijoiden ja vierailijoiden arki tässä kulttuurin olohuoneessa sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Robban Sederholm palkattiin tekniseksi projektipäälliköksi. Robbanin visio oli kokonaisuus, joka toimii kaikille riippumatta siitä, ovatko tarpeet suuria tai pieniä tai onko tekniikka tuttua entuudestaan vai ei.
”Tärkeää on rakentaa infrastruktuuri, joka mahdollistaa nettiyhteyden missä tahansa talossa, vaikka tekniikka ei olisi tuttu entuudestaan. Kynnyksen tulee olla mahdollisimman matala” Robban sanoo.
Hän tiesi, että tämä vaatisi toimijan, joka pystyy käsittelemään monimutkaisia kokonaisuuksia. Hän halusi myös tehdä yhteistyötä tutun, kokeneen ja paikallisen yrityksen kanssa, joten valinta osui EKM Servicelle.
”Halusin työskennellä jonkun kanssa, joka ei vain myy tuotetta tai palvelua, vaan ymmärtää kokonaisuuksien, ylläpidon ja jatkuvuuden.”
Esimerkkinä Robban mainitsee Fokustalon infonäyttöjärjestelmän. Järjestelmä sisältää 17 näyttöä, joiden koko on 11-86 tuumaa. Jotkut ovat ikkunoissa, ja niissä on pystyttävä esittelemään kuvamateriaalia, joka näkyy myös kirkkaassa auringonvalossa.
”Infonäytöt ovat päällä 24/7. EKM pystyi ohjaamaan prosessia ja kertomaan kokemuksellaan mitkä näytöt sopivat juuri meille ja kuinka pitkä niiden käyttöikä on, jotta tietäisimme, mitä kustannuksia voimme odottaa ja milloin.”
Mukana useita toimijoita
Tekniikan parissa oli mukana työskentelemässä kiinteistöyhtiö, Raaseporin kaupunki ja kulttuuritoimijat. Sederholmille ja EKM:lle oli aluksi tärkeää kartoittaa näiden tahojen yhteiset tarpeet. Melko pian selvisi, että taloon tarvitaan useita erillisiä tietoverkkoja, jotta kaikki tekniset ratkaisut toimisivat sujuvasti ja turvallisesti.
”Kun kyse on tällaisesta kokonaisuudesta, on tärkeää, että sinulla on kumppani, johon voit luottaa ja jonka kanssa voit ideoida. Hyödyimme paljon EKM:n osaamisesta. Itse en tunne tietotekniikan yksityiskohtia, joten olen kertonut mitä tavoitellaan, ja EKM on toteuttanut” Robban toteaa.
Rakennettiin kaupungille ja kulttuurille omat erilliset verkot. Kulttuuritoimijat tarvitsivat omat verkot sisäiseen käyttöön ja AV-tekniikkaan sekä vierasverkon julkisiin tiloihin. Kiinteistöyhtiö puolestaan tarvitsi suojatun verkon iLOQ-lukitusjärjestelmään ja kameravalvontaan.
”Vierasverkkoon pitää olla välitön pääsy. Olemme tehneet kovasti töitä sen eteen, se ei käynyt noin vaan. Langaton verkko jaettiin kolmeen tai neljään pienempään kokonaisuuteen. Talossa on yhteensä 13 verkkoa” Robban sanoo.
Toimiva tekniikka, huomaamattomasti
Sederholm halusi ratkaisun, joka toimii niin hyvin, että ihmiset eivät huomaa, kuinka paljon tekniikkaa sen takana on. Kaikki IT-ratkaisut ylläpitosopimuksineen on toimitettu EKM:n toimesta järjestelyllä, jossa asiakas itse hallinnoi.
Infonäyttöjen sisällönhallintaan valittiin suomalainen iDiD. Yksi syy siihen oli se, että iDiD oli kaupungin käytössä ennestään, mutta valinta olisi todennäköisesti osunut iDiD:iin muutenkin.
”iDiD:ssä on kaikki, mitä voimme toivoa nykyaikaiselta infonäyttöohjelmistolta. Ohjelma on online-pohjainen, ja siten hallittavissa mistä tahansa. Sitä on helppo käyttää ja sisältöä voi luoda esimerkiksi ajan ja kohderyhmän mukaan” Robban sanoo.
iDiD-järjestelmä hakee automaattisesti tietoja talon ASIO-varausjärjestelmästä. ASIO:kin on suomalainen yritys, joka toimittaa erilaisia varausjärjestelmiä. Järjestelmä on yhteensopiva sekä iDiD:n että iLOQ:n kanssa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että iDiD voi etsiä eri huoneiden varauskalenteria ja näyttää sen reaaliajassa infonäytöissä. Tai että musiikkiopiston opiskelija pääsee sisään valittuna aikana ovikoodilla, joka toimitetaan automaattisesti tekstiviestillä huonevarauksen perusteella.
Valvontajärjestelmän toimittajaksi valittiin markkinajohtaja Avigilon Surveillance.
Ääniteknikkotaustaiselle Sederholmille talon äänitekniikka oli erityisen houkutteleva.
”Äänijärjestelmä on täysin yhteensopiva talon tietoverkon kanssa. Seinien läpi kulkee 128 äänikanavaa. Real Groupin konsertti nauhoitettiin aiemmin yhden pukuhuoneen verkkopistorasian kautta”, Robban muistelee innostuneena.
Arvostaa EKM:n sitoutumista
Sederholm arvostaa EKM:n sitoutuminen hankkeeseen.
EKM tuli projektiin positiivisella ja ammattimaisella asenteella. Kaikki olivat paikalla alusta alkaen: toimitusjohtaja, tekninen myyjä ja IT-asiantuntija. He olivat suureksi avuksi valittaessa laitteita ja järjestelmiä taloon.
“Minulla oli visio talon tarpeesta ja EKM on suositellut ja kehittänyt ratkaisuja sen toteuttamiseen.”
Robban Sederholmille suurin henkilökohtainen haaste oli hänen halunsa tehdä parhaansa.
”Tämä projekti on kerran elämässä -juttu ja kilpailin itseäni vastaan. En halunnut paljon tekniikkaa. Halusin hyvää tekniikkaa. Lopputulos oli todella onnistunut, saatiin mitä haluttiin ja kaikki on toiminut.”