Sp-Koti Raasepori on kiinteistövälitysyritys, joka panostaa suuresti paikalliseen ja asiantuntevaan palveluun. Keväällä 2021 yritys muutti uusiin tiloihin Tammisaaren keskustassa, samalla uusittiin iso osa konekannasta ja muista IT-tarvikkeista. Sp-Koti Raasepori valitsi palveluntarjoajaksi EKM:n, ja yhteistyön tuloksena kiinteistönvälittäjien työarki on nyt sujuvampaa. Kaikki toimii niin kuin pitääkin, ja henkilökunta saa keskittyä ydinosaamiseensa, eli kiinteistönvälitykseen.
Kaikki alkoi siitä, kun Sp-Koti Raasepori tarvitsi uuden monitoimitulostimen, ja Sebastian “Basti” Karjalainen otti yhteyttä EKM:ään. Samassa yhteydessä todettiin, että tarve oli tätä suurempi. Kiinteistövälittäjien työtehtävät ovat aiemmin hoituneet kasvokkain asiakkaiden kanssa, mutta tällä hetkellä paljon tehdään etänä. Videokokoukset ja virtuaaliset asuntonäytöt ovat jo arkipäivää, ja Karjalainen huomasi, että tarvetta oli niin tietokoneille, kuin kokoustekniikalle. EKM esitti erilaisia vaihtoehtoja, ja yhdessä päätettiin, että paras ratkaisu oli tehokas palveluiden ja tuotteiden yhdistelmä.
Halusimme löytää kokonaisratkaisun, joka sopii juuri meidän tarpeisiin. Yksi ongelmista oli se, että kaikki tiedot tallennettiin sisäisesti paikalliselle kiintolevylle. Tiesimme kuitenkin, että se ei ole kestävä ratkaisu. Tarvitsimme toimivan pilvipalvelun, jonne kaikki tiedot saadaan tallennettua kätevästi. Samalla päätimme uudistaa koko konekannan. Henkilökunnalla oli aiemmin pöytätietokoneet, nyt vaihdoimme ne kannettaviin tietokoneisiin, mikä helpottaa työskentelyä kentällä merkittävästi, Karjalainen kertoo.
EKM astui kuvioon konsultin roolissa, ja esitti erilaisia ehdotuksia prosessin aikana ilmenneiden tarpeiden mukaan
Sp-Koti Raasepori on asiakas, joka haluaa keskittyä omaan ydintoimintaan. Jättämällä IT-palveluiden ja teknisten päivitysten työt asiakkaan tarpeita ymmärtävälle ammattilaiselle, tämä on mahdollista, Andreas Koschinski, EKM:n ICT-yritysmyyjä kertoo.
Aloitimme kiireellisemmästä tarpeesta, eli kokoustekniikasta. Valinta osui 50 tuuman kosketusnäyttöön, joka on kytketty kameraan ja mikrofoniin. Tämä on niin kutsuttu “all in one” -ratkaisu, jossa tietokone hallitsee koko järjestelmää, Koschinski jatkaa.
Uuden tekniikan avulla kokoukset hoituvat tänään joustavammin ja sujuvammin, mikä on osoittautunut myös kustannustehokkaaksi.
Paikallista palvelua
Sb-Koti Raaseporilla on tietyt sopimukset ketjun kanssa, mutta haluaa käyttää paikallisia palveluita aina kun se on mahdollista. Karjalainen arvostaa suuresti henkilökohtaista ja nopeaa palvelua.
Meille on tärkeää, että saamme palvelua molemmilla kotimaisilla. On myös hyvä tietää, että EKM tuntee meidät ja liiketoimintamme. Tämä tarkoittaa, että voimme aina luottaa siihen, että meille tarjotaan juuri meitä ja toimintaamme tukevia ratkaisuja. Arvostamme myös henkilökohtaisuutta – emme kaipaa palvelua tuntemattomalta tukihenkilöltä, joka vastaa puhelimeen jostain päin Suomea, tuntematta yritystämme tai tarpeitamme, Karjalainen painottaa.
Käytännössä kaikki tekniset työt tehtiin muuton yhteydessä. Koko ympäristö siirrettiin pilveen, ja Sp-Koti Raaseporille luotiin malli, joka antaa jokaiselle työntekijälle mahdollisuuden tehdä työtä missä tahansa ilman häiriöitä ja ongelmia. Andreas Koschinski kävi prosessit läpi ja teki kaikki asennustyöt paikan päällä.
Selvitimme yhdessä minkälaisia mahdollisuuksia Microsoft 365 tarjoaa, miten yrityksen tietokanavat rakennetaan Teamsiin, sekä miten parhaiten hoidetaan yrityksen sisäistä kommunikaatiota ja tiedostojen hallintaa, Koschinski kertoo.
Sp-Koti Raaseporilla oli myös monitoimitulostin, joka päätettiin vaihtaa uuteen muuton yhteydessä. Tähänkin valittiin palveluntarjoajaksi EKM, koska tukea ja apua saa nopeasti.
Aiemmin jouduimme odottamaan jopa kolme viikkoa, jos tulostimen kanssa oli ongelmia. Se on aivan liikaa tällä alalla, jossa päivittäinen tempo on todella korkea. Nyt kun meillä on sopimus EKM:n kanssa, voimme olla varmoja siitä, että tulostimessa on aina väriä ja paperia, ja jos syntyy ongelmatilanteita, joku tulee nopeasti paikan päälle tarkistamaan tilanteen. Tämä on äärimmäisen tärkeää meille, Karjalainen korostaa.
Yhteistyö jatkuu
EKM toimii tällä hetkellä Sp-Koti Raaseporin pääasiallisena tietokoneiden ja lisätarvikkeiden toimittajana. Yhteistyö on vaivatonta, ja arki toimistolla on nyt sujuvampaa.
Emme enää tee hankintoja itsenäisesti, vaan konsultoimme ensin EKM:ää. He tuntevat meidät ja ymmärtävät tarpeemme. On myös rauhoittavaa tietää, että kaikki terminologia saadaan omalla äidinkielellä. Meidän ei tarvitse tietää tai osata mitään, vaan voimme esittää myös niitä “tyhmiä” kysymyksiä. EKM selittää meille asiat selkeästi ja ymmärrettävästi. Olemme olleet yhteistyöhön hyvin tyytyväisiä, ja voin vilpittömästi suositella EKM:ää muillekin, Karjalainen toteaa tyytyväisenä.